Tak Hosinga to celkem dobře vystihnul. Vyjádřil jen svobodně svůj názor v diskusním fóru, které jak již název napovídá je pro diskutování. To nebyl žádný flame a nikomu nenadával, jen vyjádřil svůj realistický názor, který krásně vystihuje situaci kolem free serverů. Tento názor vám samozřejmě ve vaší snaze nijak nepomůže, protože by spíše mohl odradit někoho kdo té utopii věřil.
Takových snah o spojení malých serverů do velkých tu už bylo přece hodně a kam to vedlo? Nikam. Proč to nemá šanci na úspěch? Protože většina free serverů funguje dobře na principu jeden hlavní majitel a správce a kolem něj kupa více nebo spíše méně schopných a motivovaných GM. Díky tomuto uspořádání dnes funguje plno dobrých free serverů a vedoucí takových projektů skutečně nemají potřebu jít pracovat pod někoho a raději si hrajou na svém písečku. Pracují pro sebe a mají z toho radost, když se dílo daří a když jsou hráči spokojení. Pak také kdejaký server má na webu vlastní systém VIP, kterým umožňují spoluúčast hráčů na provozních nákladech. O projektu si rozhodují sami a mají za projekt také plnou zodpovědnost. A zodpovědnost a možnost rozhodování je právě ta věc, proč by sloučení třeba 10 projektů po 100 hráčích nemělo šanci na úspěch. Protože nikdo není za svou práci placen a naopak do toho dávají všichni vedoucí svůj čas a peníze, tak v případě jednoho velkého projektu by docházelo k celkem brutálním hádkám a konfliktům. Naopak mnoho i malých projektů jde opačnou cestou. Zřizují více malých rozdílných světů! Krásným příkladem toho je projekt Manius, kde v sekci WoW jde vidět dokonce 10 malých serverů, na kterých hrávají pouhé desítky hráčů. A teď by někdo mohl říct, proč se nespojí a neudělají jeden velký svět? Tato jednoduchá úvaha má mnoho háčků a neplatí zde matematika 100 + 100 = 200, ale spíše něco jako 100 + 100 = 150. Ti hráči si svobodně vybrali nějaký free server, s nějakou verzí, s nějakým zaměřením, s nějakým celkovým stylem a nyní by se to mělo vše zfůzovat do jednoho celku? Utopie
Tudy cesta rozhodně nevede a jakože už server neprovozuju, tak s tím mám několikaleté zkušenosti. Svého času jsem dostával nabídky na naše pohlcení jinými, což jsem přirozeně v rámci osobitého stylu svého serveru odmítal, tak i dokonce nabídky k pohlcení jiného projektu naším. To jsem také odmítal a spíše jsem se zamýšlel nad tím proč jim to nefunguje, proč jsou nespokojeni a jak jim pomoci. Skutečně nabízet přetažení hráčů z jiných "menších" serverů má smysl pouze v tom případě, kdy hlavní admin daného projektu již ztratil motivaci a stejně by s projektem skončil.
Pokud tedy se shodneme na tom, že ultimátní plán na vytvoření mega serveru z mnoha malých je utopie, tak se můžeme zamýšlet nad jinými možnostmi jak zvýšit populaci. Nakonec v Blizzaru mají celé týmy, které denně přemýšlí jak udržet a nalákat co nejvíce dalších hráčů. Proto taky celá hra vypadá tak úžasně a má tolik blízkých vlastností s drogami.
Tedy konstruktivní návrhy?
Celkem dost by se toho dalo napsat o tom, co vše by zvýšilo úroveň free serverů, ale nakonec hlavní otázkou stejně bude, kdo to vše udělá a kdo to vše bude dlouhodobě udržovat a to nejlépe zadarmo v rámci automotivace. Pokud máte odpověď na tuto otázku, tak pak můžeme vychrlit kvanta různých návrhů jak hráče přilákat a udržet.
Např. udělat i z webu komunitní portál a přidat tam prvky sociální sítě. Tím není myšleno jen fórum a chat(který je přece ve hře), ale také galerie hráčských obrázků a fanartů, videí, různé soutěže, žebříčky, akce, možnost ukazovat svou postavu na webu (ve stylu armory), kalkulačka talentů, kompletní nápověda k herním mechanizmům a návody pro nováčky, články o novinkách kolem oficiálních serverů, ... Co bych tu vlastně měl psát, když to vše lze krásně vidět na profi webu blizzardu, kde každý může nalézt velmi mnoho inspirace.
Propagace? Samozřejmě placená reklama, partnerská reklama (bannery, horní odkazovací proužky, ...), character signature bannery, pozadí a motivy na plochu, e-shop s propagačními předměty serveru (trička, hrnky, propisky, ...), srazy, přednášky, podpora facebooku a dalších komunitních služeb, ..
Dále různé pomůcky a nástroje na webu jako mapa světa, armory, vlastní spouštěč hry, možnost stažení hry a patchů, ...
Je toho tolik co by bylo potřeba udělat kolem dobrého serveru, ale toto jsou je samozřejmě jen technická stránka věci co se týká webu a propagace. Víme co je potřeba udělat, ale nikdo neví jak toho dosáhnout s nulovým úsilím. Pravděpodobně to ani nejde a přitom dnešní doba si žádá neustálé přinášení nového obsahu, takže i kdyby toto vše někdo zvládl, tak si nikdy nebude moci říci: tak, teď to mám hotové a můžu jít hrát. Stále vychází novinky kolem Blizzardu a wow emulace a jak se říká, konkurence nikdy nespí, takže kdo ztratí dech, tak se může velice rychle dostat zase dozadu.
Co se týká hry, tak jeden s klasických nedostatků free serverů je to, že nedokáží správně stmelit hráče k sobě. Dříve v dobách classicu při 100 hráčích bylo ve světě živo. S outlandem už bylo potřeba tak 200, aby bylo všude stejně živo jako dříve. S WoTLK už by bylo potřeba 300 aby byla všude stejná koncentrace. Pak tedy jde o to, aby vedení serveru dokázalo hráče přitáhnout k sobě a to např. tím, že zbylý svět odříznou, nebo jen v omezené ploše si doplní své NPC a zbytek světa oficiálně označí za zapovězenou. Toto je jedna z východ, které se těší fun servery nebo také BG servery. I málo hráčů se dokáže dobře zabavit na malé ploše.
Samozřejmě psát o každotýdenním pořádání akcí a soutěží nemá asi smysl psát. To by dokázalo jistě hráče udržet dlouho pokud bude program pestrý, ale kdo máš čas si to stále připravovat a každý týden to vše pořádat.
Je spousta cesta jak se odlišit a nabídnout něco originálního nebo prostě jen trochu jiného nějak atraktivního. Např. doposud nikdo se neodhodlal provozovat plně počeštěný server což je celkem škoda. Plně český server by alespoň zpočátku byl celkem zásadní výhoda v rámci konkurenčního boje. Samozřejmě kolem překladu by bylo potřeba odvést hodně práce, ale výsledek by stál za to. A zde hned se hned dostáváme k zmíněnému problému s neschopností se domluvit mezi více malými projekty. Máte projekt překladu do češtiny a po letech to nevedlo k vůbec žádnému výsledku? Pak logicky bych vyvodil dle vaší úvahy o spojení malých server do jednoho velkého, že byste se měli připojit k většímu a dále posunutému projektu wowpreklad, ne? Ale samozřejmě, že tím byste přišli o svůj vliv, možnost řídit a rozhodovat, docházelo by k různým hádkám co jak udělat správně atd. Raději mít vlastní projekt, i když menší. Takto to bere přirozeně mnoho provozovatelů vlastních free serverů. A za sebe můžu říct, že konkurence snižuje ceny a tlačí pokrok kupředu, takže mi nevadí, že máte vlastní, i když také neperspektivní projekt pro překlad. Sám jsem s tím stejně už skončil a vedoucí wowprekladu se tomu už také nevěnuje. Kdybych však viděl, že se do toho někdo naplno pustí s cílem přeložit vše, možná bych mu ještě vypomohl, i když už nehraju.
Na závěr bych ještě podotknul, že kdybych sám chtěl založit znova wow server a stanovil bych si vysoké cíle jako třeba 1000 online, tak bych se snažil převálcovat konkurenci pravděpodobně počtem. Zřídil bych několik nových malých wow serverů, každý se svým grafickým stylem, s horní lištou u okraje se vzájemnými odkazy na ostatní projekty ve skupině a podle principu, že jeden typ serveru nestačí, bych se snažil na každém udělat něco trochu jinak, aby to nalákalo určitou skupinu hráčů. Samozřejmě další postup by mohl být takový, že bych takové malé projekty nechal tak třeba čtvrt nebo půl roku existovat a pak bych oznámil sloučení s vlajkovou lodí skupiny. Tedy onu fůzi bych měl vlastně celou pod kontrolou, takže by tím odpadly problémy v konflikty mezi administrátory, když by byl pouze jeden hlavní. V rámci těch projektů bych mohl vystupovat vždy pod jiným nickem. Tato koncepce by z dlouhodobého hlediska znamenala, že by onen hlavní server, který by sbíral postupně hráče z ostatních, by jeho populace logicky neustále rostla. Samozřejmě slučovat fun server s blizzlike není dost dobře možné, ale pokud bych vytvořil 10 blizzlike serverů a pak je postupně slučoval a průběžně zakládal nové, tak bych měl zajištěn trvalý přísun hráčů i za cenu toho, že by vše bylo mnohem složitější, musel bych se starat o mnoho projektu souběžně a starat se o několik gm týmů a nakonec bych ani vlastně neměl čas vůbec na hraní, takže jakou bych vůbec k tomu měl motivaci? Osobní uspokojení? To by časem vyprchalo. Peníze z VIP? Poněkud rizikové se přiživovat na cizí komerční hře. Já tedy dnes nemám motivaci vůbec do toho jít, ale pokud někdo z vás má, tak zamakejte a výsledek se postupně dostaví...