Ti z vás, kteří očekávají, že zde budu popisovat jak stáhnout, zkompilovat a uvést do provozu MaNGOS, nebo jakýkov jiný emulátor, budou asi zklamáni. Rozhodl jsem se převést v skutek svá chvástavá slova na hulákadle a sepsat obsáhlou příručku pro lidi, kteří chtějí mít vlastní server, ale nevědí jak na to. Stejně tak si jí mohou přečíst i ti, kteří už server mají, ale bohužel ne úspěšný, nebo ne tak úspěšný, jak by mít chtěli. A koneckonců mohou si jí přečíst také ti, kteří úspěšný server mají nebo měli, a mohou mi dát za pravdu (nebo vše popřít).
Pro ty, co mě neznají a chtějí vědět z čeho mé zkušenosti vychází, tak v současné době jsem týmovým vedoucím serveru Neoteric RP (správu herních záležitostí - příběh, eventy, rozvoj prostředí - vede má kolegyně, Bellatrix), spuštěného 6. listopadu 2010, původním názvem Sheradore: Neoteric, v současné době dosahujcího hráčských špičkách ~40 hráčů za stálých výběrových registrací (schválena zhruba každá třetí) pro udržení uzavřené komunity dobrých RP hráčů. Začínal jsem jako GM na serveru Sealserver a poté Stormcaller, kde jsem posléze dělal půl roku administrátora. Ve vývoji jsem měl také projekt Sheradore (v současné době vyvíjen starým týmem bez mého přičinění) a společně se Stínem také Or'Kalar.
Úvodem
Aneb motivace a demotivace
Na začátek si dovolím malou citaci z našich (jako "naše" označuji obvykle Neoteric RP) webových stránek:
Proč jsem vybral zrovna tento úsek, zdánlivě absolutně nesouvisející s tvorbou serveru? Je to proto, že vystihuje postoj vedení serveru (tedy vás, jakožto případné/stávající adminy) k hráčům a serveru samotnému. Pokusím se to tedy vysvětlit, protože pochopení tohoto vztahu je pro vedení serveru velmi důležité (pokud to neděláte jen a pouze pro peníze, tento případ níže naprosto pomíjím).
Vedení serveru (dále budu používat GM) potřebuje k práci na serveru jistou dávku motivace. Důvodem proč dělat server je mnoho. Dobrým motivátorem je například touha uhranout kamarády a dokázat jim, že si dokážu udělat vlastní server. Trošku dětinské, ale uznejme, samozřejmě že nás to přirozeně motivuje. Dalším motivátorem může být to, že na výsledném serveru chci sám hrát. Zkrátka, chci si hrát na svém, chci si dělat blbosti, chci mít GM příkazy, chci mít prostě zábavu takovou, jakou jí chci mít. Dalším motivátorem může být například touha vést, touha mít autoritu. Nesmějte se, a rozhodně tento motivátor nesnižujte a neoznačujte za dětinský. Je velmi obvyklý (řekl bych nejobvyklejší, ačkoliv to 90% adminů nepřizná, vč. mě samotného) a naprosto normální. Prostě jsou lidé, kteří chtějí vést. A proč by tedy nemohli? Mají pak server jako svůj koníček, zvedá jim ego a sebevědomí. Mají pocit, že něco dokázali, že jsou něco. Pokud se to nepřehání, je to jistě v pořádku. Dalším motivátorem, který určitě nemůžeme pominout, je absence nějakého typu serveru. Ku příkladu, česká scéna nemá (pokud vím) pořádný classic wow server. Ano, jistě nějaké máme, ale mám na mysli skutečně pořádný. A proto (toto se pojí s druhým motivátorem) chcete takovýto server založit a sám na něm potom hrát. Právě takovéto servery pak mají velkou šanci na úspěch, protože jsou jedinečné.
Stále není vidět spojitost s citací? Takže blíže. Když jsem prošel různými motivátory k tvorbě serveru, je dobré zmínit i demotivátory. Ty se nejčastěji projevují až za běhu serveru a řekl bych, že jsou hlavní tři. Tím prvním je časová náročnost/bezvýslednost. Úmorná práce s databází, skriptováním bossů, hrabání se v kódu a výsledek nikde. Populace stále stejně mizerná, úroveň serveru stále nic moc, stále mnoho bugů a nedodělků. A to trávíte opravami každé odpoledne. Toto je stoprocentně obrovský demotivátor a funguje úplně všude. Dá se proti němu bránit mnoha způsoby, nejlépe ale asi společnou prací více lidí a sdílením úspěchů. Slyšíte pochvalu na svou práci, že jste něco udělali dobře, a to hřeje. Třeba vás také pochválí hráči, že instance je krásně naskriptovaná, to hřeje ještě více než od kolegů. Dalším demotivátorem je stereotypnost. Přijdu ze školy, sednu si k počítači, udělám pár oprav, projdu bugreport... a kurnik, už je deset hodin večer a jdu spát. Neutekl ten den? A proč je další den úplně stejný? A třetí den stejně tak? Práce na wow serveru nikdy nekončí. Nikdy. Vyvíjí se emulátory, stále jsou nějaké aktualizace, stále se musí na něčem pracovat. Stále je co opravovat. A i když toho třeba není mnoho, jako u prvního demotivátoru, je to pořád a pořád dokola. Časem vás to prostě přestane bavit, protože z toho nic moc nemáte. A třetím, podle mě bezkonkurenčně největším a nejhorším demotivátorem jsou hráči. Reptající, bugující, hackující, stále uražení (protože je přece banujete za to že porušují pravidla, a to byste si dovolovat neměli!). A to ještě pomíjím to, že povětšinou je těch hráčů tolik, že je bez problémů spočítáte na prstech (nadsázka, ale mnohdy pravdivá). Něco pro ně uděláte a oni ještě reptají, že je to špatné a kdesi cosi. Myslím, že tohle ani není třeba komentovat.
Zkrátka citace ilustruje vztah motivátorů a demotivátorů. Dává na jevo hráčům, že GM jsou také jen lidé a že potřebují mít pro svou práci motivaci. Prostě bez obalu, jediným jejím cílem je sdělit hráčům "neserte nás a budeme kamarádi". A právě to je podstatné, aby server dobře fungoval. GM musí být motivovaní. Je jedno jak, ale musí. To je základ, naprostý základ bez kterého nelze server provozovat.
Jak začít
Aneb jak ořezat tužku a najít správný papír, vytváření konceptu
Radil jsem tady na wowresource nebojím se říct stovkám uživatelů s různými, menšími či většími, problémy při tvoření serveru a jeho správě. Zjistil jsem, že největším problémem není nevyspělost, neznalost nebo "noobovitost" uživatelů. Největším problém je nezodpovědnost a to, že si člověk neumí představit, co to tvorba a provoz serveru vlastně je.
Naprosto vzorová situace je, že si dva spolužáci ve škole řeknou "uděláme si server". Odpoledne spolu vygooglí naše forum, najdou si nějaký tutoriál (v tom lepším případě, v tom horším ani to ne) a začnou okamžitě stahovat emulátor a instalovat toolsky. To je šílená blbost. Stáhnete to, nainstalujete (poté co vám Wladass a Wolf na hulákadle několik měsíců nadávají a posílají na pískoviště), máte server v provozu pár týdnů, nanejvýš měsíc a pak to vše skončí. Smutně, protože vy jste zklamaní, že vám tam nehráli lidi, že to nebylo ono, že to nefungovalo tak jak mělo. Zkrátka, na stahování emulátoru zapomeňte minimálně na pár týdnů od prvotní myšlenky na vytvoření serveru. Instalace a spuštění samotného serveru je jeden z posledních kroků přípravy a skutečné tvorby serveru.
Takže, negooglete tutoriály a raději vemte do ruky tužku a papír. Vypněte počítač a sedněte si někam, kde před vámi nebude klávesnice. A pusťte se do psaní. A čehože vlastně? Toho, jak má váš server vypadat. Bude to blizz, nebo fun, nebo high rate? Na jakém pojede datadisku? Jaká je cílová skupina hráčů (PvPčkaři, PvEčkaři, vyspělí hráči s pořádnými nároky, nevyspělí a nezkušení hráči. Každá skupina má své výhody a nevýhody, hlavně si nikdy neříkejte, že chcete cílit na všechny skupiny.)? Proč u vás hráči budou hrát (Proč budou hrát zrovna na vašem blizzliku, když máme velikány jako Twinstar nebo Anthoria RC10?)? Dokážete si komunitu udržet? Jak toho docílíte? Eventy, nebo prostě jenom "kvalitou"? Nebo jinak?
Takovýhle otázek je hrozně moc. Rozhodně mezi ně nepatří "Jaký použiji emulátor?" nebo "Dokážu opravit quest?". To přijde časem. Jistěže je výběr emulátoru důležitý, nesmírně důležitý, ale to přijde časem. Stejně tak jako se časem dostaví i vaše schopnosti. A věřte mi, oni se časem dostaví.
Pokud jste popsali 10 řádků, vraťte se o dva odstavce zpět a opakujte postup znovu a podrobněji. Hledejte další a další otázky, na které nemáte odpověď. A nakonec, až budete mít pořádně popsaný papír (teda, alespoň pár papírů a pořádně hustě), běžte za kamarádem. Ukažte mu svůj koncept a zeptejte se, jestli tomu rozumí. Určitě se nad pár věcmi pozastaví a řekne vám, že je to přece blbost, že sníte. Vemte si to zpět a znovu se nad tím zamyslete, jestli skutečně může být váš server takový, jak jste si to napsali. Pokud jste třeba kamarádovi ukázali papír kde stálo, že váš server bude mít spoustu hráčů proto, že bude šíleně kvalitní a všechno na něm bude fungovat, tak to rovnou škrtněte a pusťte se do toho znovu.
Mám koncept
Aneb ořezejte tužku znovu a vemte si další bílý papír
Už teď jiste spousta z vás protáčí oči v sloup, co že jsem to za vola. Nejsem, tohle vše jsou ověřené postupy, které prostě fungují, a já je tu jen tupě papouškuji. Teď když máme koncept serveru, začal bych být vámi přemýšlet nad zázemím. Moc serverů toto podceňuje. Já sám si říkám, že web, forum a kvalita textů na těchto dvou místech je to první, co potencionální hráč vidí. A proto by se tomuto mělo věnovat značné úsilí. O vytváření webu, jeho optimalizaci aj. by vám nejvíce řekl Wladass (třeba časem k tomuto tématu něco dopíše). Já to vezmu spíš obecně, nejen o webu, ale vůbec o přístupu a sebeprezentaci.
Opět si odpovídejte na otázky. Umím psát pěknou češtinou, bez chyb a překlepů? Je můj text dobře čitelný a srozumitelný? Je má prezentace zkrátka kvalitní? Bude stejně kvalitní i vystupování mého GM týmu? Dokážu zajistit kvalitní podporu? Budu včas a relevantně odpovídat na emaily a jiné zprávy? Dokážu zajistit dostatek lidí pro obsluhu server? Myslím si o sobě, že dokážu tento tým vést? Dokážu vůbec vést server? Nerozlobím se na prvního hráče, který mě pošle do prdele? Mám chladnou hlavu? A další a další a další otázky...
Opět bych být vámi zašel za kamarádem a poprosil ho o zhodnocení. Nejlépe za kamarádem, který vás dobře zná. Rozhodně toto nepodceňujte, je to velmi podstatné. Nepokračujte rozhodně dále, pokud nejste spokojeni s vaší vizí vedení serveru. Nesmíte mít žádné pochybnosti, žádné "ale" a rozhodně nesmíte nic jen tak ošolíchat, že "ono to nějak bude".
Shánění hostingu
Aneb nažhavte email
Pominu-li možnost, že si chcete platit vlastní server (opět vás musím odkázat na zkušenější členy fóra), tak máte víceméně dvě možnosti. První trošku stupidní ale rozhodně relevantní je najít zkomírající server a zkusit se ho ujmout. Stát se jeho GM, posléze adminem, aplikovat svůj koncept a vizi vedení. Toto jsem přesně já udělal se Stormcallerem a perfektně to fungovalo. Kompletně jsme ho přestavěli, zavedli nové systémy a udělali z něj místo, kam se lidé opět vraceli. Toto ale není vlastně "tvoření serveru" a tak se spíš rozkecám o druhé možnosti, se kterou mám skutečně velmi bohaté zkušenosti a také vysokou úspěšnost. Jeden email, pár řádků na IRC, jedna předváděčka... a Neoteric RP je pod jedním z největších českých projektů, Twinstarem. Zkrátka, dobrým řešením je zkusit najít hosting u již zaběhlého serveru, který disponuje HW rezervou, která je akorát tak útulná pro váš server.
Toto řešení má mnoho výhod (např. počáteční reklama) a také mnoho nevýhod. Já ho však zvolil. A pokud ho zvolíte i vy, věřte mi, že uspějete, pokud si dáte skutečně velkou práci. Jak na to? Jednak musíte mít úžasně krásně zpracovaný koncept. Jednoduše ale kvalitně, obsáhle ale nerozkecaně. Tento koncept když připojíte k velmi slušnému (ale rozhodně ne vlezdoprdelkovskému) emailu a odešlete na emailové adresy alespoň 10ti serverů s populací 50+, musí rozhodně někde zaujmout. Samozřejmě musíte brát v potaz, že chci-li zakládat BG instant, nebudu psát na Deffender, nebo chci-li high, nebudu psát na Might and Magic. Váš email musí být bezchybný, přehledný, s respektem, ale také musíte dát jasně na jevo, že nejste jen tak někdo. Že jste to právě vy, kdo může vytvořit skutečně kvalitní server. Pokud budete dostatečně trpěliví (a hlavně slušní, to opakuji už asi po třetí) tak své ovoce sklidíte.
Největší chybou jakou můžete v tomhle bodě udělat, je psaní přes IM (icq, skype, msn, jabber aj.). Nebojte se emailu! Je slušnější, oficiálnější a klidnější forma. A také se nebojte čekání. Buďte trpěliví. Já na odpověď z Twinstaru čekal 3 týdny, než přišla. Tím, že hned druhý den budete psát znovu "tak jako co? jak jste se rozhodli?" poukážete akorát na svojí netrpělivost a nikdo vám hosting neposkytne.
Pzn. zmiňoval jsem jen rozesílání emailů na jiné servery, můžete také zkusit jiné sponzory. Herní portály (ale pozor, WoW servery jsou samozřejmě nelegální, takže nějaké věhlasnější rovnou vynechte), klany, hostingové společnosti menšího ražení aj.
Příprava samotného serveru
Aneb s tím si poraďte
Teď už přichází na řadu konečně stahování emulátoru a pořádná práce. Zde, zde a zde a samozřejmě i jinde, najdete plno užitečných rad k tomu, jak vytvořit server. Já přiložím jen pár svých potřehů.
Nikdy nepoužívejte repacky. Nemáte kontrolu nad tím co v nich je, povětšinou v nich jsou chyby. Ty jsou samozřejmě úplně všude, ale problém je, že u repacku (tzn. již zkompilovaného serveru) jí zkrátka neopravíte. Kdežto když máte k serveru i zdrojáky, oprava je mnohem snazší.
Ruce pryč od ARCemu/ascentu aj. Netuším jak na tom tento emulátor je, neříkám, že není kvalitní a kdesi cosi, ale zkrátka, na tomhle fóru vám s ním nikdo neporadí tak, jako s MaNGOSem, TrinityCore, popř. Oregon Core či s nějakými těmi cata emu, o těch vážně přehled nemám.
Vždy nejdřív přečtěte 10 tutoriálů, až pak se ptejte. Nebojte se zeptat, ale skutečně musíte mít hodně načteno. Na otázce není nic špatného, ale problém je, když pak nerozumíte ani jednoduché odpovědi. Zkrátka musíte mít trošku přehled, který z tutoriálů získáte. Pak bude snazší komunikace i s případnými "rádci".
___________________________________________________________________________________________________________________________
Tímto to zakončím, neboť si všímám, že kvalita mého textu postupně dost povadá. Naprostý úvod k tvorbě serveru a jeho spuštění vlastně máme. To pravé ořechové přijde příště, pokusím se sepsat něco o samotném řízení serveru. O shánění GM, o koordinaci vývoje, o komunikaci s hráči (mé oblíbené téma), o profesionalitě a oficialitě a jiných podobných problematikách.
Obsah:
Jak na vlastní server - Část první, tvorba serveru
Jak na vlastní server - Část druhá, samotné spuštění serveru
Jak na vlastní server - Část třetí, správa a organizace GM týmu
Jak na vlastní server - Část čtvrtá, komunikace s hráči
Jak na vlastní server - Část pátá, propagace serveru